
 1 

 

 

 

EEvvaalluuaattiioonn  

                            ooff  

DVB  
 



 2 

  

  

  

  

  

  

  

  

CCoonntteenntt  
 

Introduction        1 

The Background Story       2 

Burma        6 

Basic principles       9 

- Objectives of DVB       9 

Irregular contest from start    10 

Donors & Money     12 

Effectiveness impact     13 

- Goals of DVB     14 

- What is the purpose of DVB? For how long?   14 

Objectives      16 

- Stations broadcasting to Burma    17 

- One week of DVB broadcasts    17 

Independence     20 

- Easy access to radio     22 

DVB operations     24 

- With respect to choice of technical and human 

   resources in terms of quality and quantity   24 

- Why run a radio-station people can’t hear regularly?  26 

- Oslo is OK     

 27 

- Broadcasting for whom?    27 

Relations with partners     30 

- Other stations     30 

- Tired Donors     31 

DVB Management and supervision    32 

- Lack of professionalism    32 

- Manage itself     33 

- Risks      34 

Conclusion      36 

Suggestions     38 

Map of provinces     42 

List of Burma-related acronyms    43 

 

 

 
                                                 Evaluation of DVB produced by  

                                            for the Olof Palme International Center © 1998  



 3 

  

IInnttrroodduuccttiioonn  
 

 

 

 

The radio-station 

DVB, Democratic 

Voice of Burma, has 

been supported by 

SIDA, The Swedish 

International 

Development 

Cooperation Agency, 

through the Olof 

Palme International 

Center since DVB 

started broadcasting 

from Oslo in 1992. 

Before deciding on 

further support, SIDA has requested an evaluation. 

   To conduct this evaluation, interviews with more than 50 people have been 

conducted part from numerous conversations. People interviewed in Norway, 

Thailand and Sweden have in one way or the other been involved in working 

with and for the cause of the democratic movement in Burma including 

donors, journalists, doctors, representatives of human rights organizations, 

students, professors, refugees and politicians. Points of views have been 

collected not only from persons organized in any of the endless acronyms 

representing groups and alliances in Burma, but also from those who stay 

independent. Visits to Burma has also taken place by people supplying 

information for this report. 

   This evaluation focus on functions and not persons involved in running a 

radio-station. The emphasis is on the  problems regarding a radio-station 

supported by SIDA through Olof Palme International Center. To avoid anyone 

trying to use this evaluation as a political platform for political statements and 

more important, to protect the sources being interviewed for this evaluation, 

no one is mentioned by name or organization.  

   Quite a few people have really gone out of their way to assist in this 

evaluation of DVB and to them: Thank You! 

 

 

 



 4 

The BBaacckkggrroouunndd 

Story 
 

Aung San Suu Kyi was awarded with the Nobel Price for Peace in 1991.  

  One of her two son’s, Alexander Aris, delivered her acceptance speech in 

Oslo on December 10th, his mother was kept in house-arrest in Rangoon by 

the ruling military junta, despite an overwhelming victory of her party in the 

May elections the year before, in 1990. ”She would say that this prize belongs 

not to her but to all those men, women and children who, even as I speak, 

continue to sacrifice their well-being, their freedom and their lives in pursuit of 

a democratic Burma”, Alexander Aris said on behalf of his mother. 

   Aung San Suu Kyi is the daughter of Burma’s national hero Aung San, who 

fought and brought independence from the British, but was along with six 

other members of the constituent cabinet assassinated in 1947 by a political 

rival and never lived to see the first day of Independence in the Union of 

Burma in 1948. Aung San Suu Kyi was only two years old when her father 

was killed and she grew up with her brothers and mother in Rangoon. Her 

mother, Daw Khin Kyi, became the first female minister of Social Welfare 

before she was appointed Ambassador to India. Aung San Suu Kyi, who was 

then sixteen, joined her mother and completed her studies in New Delhi and 

Oxford. She met her husband-to-be, Dr Michael Aris, worked for the UN in 

New York and Buthan, had two sons and worked on a PhD. Occasionally, 

Aung San Suu Kyi would return to visit her mother Daw Khin Kyi, who retired 

in Rangoon.  

   Daw Khin Kyi had diabetes. When she in 1988 was rushed to the hospital 

after a stroke, relatives send for her daughter and Aung San Suu Kyi arrived 

from her home in England to care for her mother. Aung San Suu Kyi´s return 

to Burma coincided with the outbreak of a spontaneous revolt against twenty-

six years of political repression. The military junta took power in 1962 and 

has like Suharto in Indonesia used the people and recourses in the country 

for their own benefits, those who oppose have systematically been thrown in 

jail, torture is common, Burma has one of the world’s worst records of  Human 

Rights abuse. The revolt against the junta 1988 had it’s roots at the university 

in Rangoon, the very same place Aung San started to organize the fight 

against the British rulers.  

   The Burmese army Aung San had founded, now turned their weapons 

against the students.  

   On July 19th 1988, Aung San Suu Kyi took the place of her mother and, 

together with military leaders and government officials, attended the annual 

Martyr’s Day ceremony commemorating the assassination of her father Aung 

San and his cabinet in 1947. It was her first official public appearance in 

Burma.  

   On  August 8th 1988, in Burma an encouraging date regarding the 

significance around the number eight, students successfully planned a 

national strike. Massive demonstrations took place throughout the country but 



 5 

that night, the army in Rangoon opened fire on the crowds and possibly 

thousands were brutally killed in their innocent quest for freedom. The junta 

even had plans to bomb the hospital in Rangoon, among the wounded,  

leaders of the opposition were being treated there. 

   Almost out of nowhere, Aung San Suu Kyi emerged at a meeting at the 

Shwedagon pagoda in Rangoon 

where nearly half a million people 

gathered to hear her speak a 

couple of weeks later, on August 

25th. She repeated her father’s 

words, saying that the army 

should keep out of politics and 

that she, Aung San’s daughter, 

could no longer stand on the 

sidelines while the people of 

Burma came forward in their 

second struggle for 

independence. 

   The opposition leaders 

continued to press for elections. 

The head of the army, General 

Saw Maung, set through a coup 

up a State Law and Order 

Restoration Committee, SLORC, 

to replace  what was called BSPP, 

Burma Socialist Program Party . 

SLORC was to act as an interim 

government until the country had returned to normality and conditions would 

be right for elections. Political parties were formed, among them The National 

League for Democracy, NLD, with Aung San Suu Kyi as secretary.  

   After her mother’s death later that year, Aung San Suu Kyi stayed in Burma 

with the support of her husband and sons. 

   Aung San Suu Kyi traveled around the country and spoke about 

democracy. She challenged Ne Win, who no one else mentioned by name. 

He was either Number One or The Old Man. Ne Win had been selected by 

Aung San to participate in the struggle for independence when the 30 

comrades was formed during World War ll.  He was the one who through a 

coup put Burma under a brutal military rule in 1962 (and is still at age 84 in 

control from his house on the other side of the lake from Aung San Suu Kyi´s 

house-arrest in Rangoon.) The junta found Aung San Suu Kyi increasingly 

confrontational and she was under attack by the military rulers  when she 

called for international sanctions against Burma. The day after Martyr’s Day 

in 1989, her house in Rangoon was surrounded by troops and she was 

placed under house-arrest. 

   Later that year, SLORC suddenly changed the name of the country and the 

Union of Burma became the Union of Myanmar, the capital Rangoon became 

Yangon.  

   In early 1990, SLORC announced that general elections were to be held 

later that year, on May 27th. More than 200 political parties were registered 



 6 

and no one really thought that any party would gain the necessary majority. 

Many believe the army registered quite a few political parties in efforts of 

trying to confuse the people and the election, making it impossible to return to 

a normality without them in power. With arms in their hands, the army 

promised free elections. 

   The people of Burma refused to be scared and went to the polls. The 

elections passed peacefully. Aung San Suu Kyi´s party NLD won by a 

landslide, taking 392 of the 485 seats in the Parliament. 

   But nothing changed.  

   Aung San Suu Kyi was sentenced to another four years of house-arrest and 

elected parliament members were jailed. The military refused to hand over 

any power and found loopholes in the constitution giving them a reason to 

arrest hundreds of newly elected parliament representatives, others fled the 

country and formed a government-in-exile, NCGUB, National Coalition 

Government of the Union of Burma..  

   The military junta stole the democratic election from the people of Burma.  

   Aung San Suu Kyi had become a symbol of the democratic movement. 

   The Czech president, Vaclav Havel nominated her for the Nobel Peace 

Prize. He wrote ”By dedicating her life to the fight for human rights and 

democracy in Burma, Aung San Suu Kyi is not only speaking out for justice in 

her own country, but also for all those who want to be free to choose their 

own destiny. As long as the struggle for freedom needs to be fought 

throughout the world, voices such as Aung San Suu Kyi´s will summon others 

to the cause”. 

   The media in Burma is under total control of the military, echoing their 

voices over the country. The daily newspaper, radio broadcasts and 

television programs constantly portray pictures of the ruling junta. The 

democratic movement had no voice in the air reaching the households in the 

Union of Burma. They were left to the propaganda and lies of the military 

regime. 

    In connection to the Peace Price ceremony in Norway, a plan to assist the 

democratic movement in Burma by establishing a radio-station started to 

grow. The Norwegian government expressed it’s support and the Norwegian 

Burma Council was established on January 2nd 1992. The activities of the 

NBC are planned and implemented in close cooperation with the NCGUB 

(report for the years 1992 and 1993), National Coalition Government of the 

Union of Burma, which is the Burmese government in exile under the 

leadership of Dr Sein Win.              

   After a year of working out an organization for the radio-station, it was 

decided that the NCGUB, National Coalition Government of the Union of 

Burma,  was the responsible organ on the side of the Burmese democratic 

forces, and the Norwegian Burma Council, NCB, together with the Worldview 

International the responsible organs on the Norwegian side, in whose name 

the radio license was issued in July 1992. ”From the very beginning the 

objective of a closest possible cooperation between the NCB and the 

NCGUB has been emphasized. Channeling the support through the 

NCGUB contributes to strengthen NCGUB´s activities. The NCB 

supports the efforts of NCGUB to achieve a democratic and fair 



 7 

distribution of the support” (The Norwegian Burma Council; Report for the 

years 1992 and 1993). 

   The Democratic Voice of Burma, DVB, started transmission from Norway on 

Martyr’s Day, July 19th 1992 and daily 25-minute programs were transmitted 

by short-wave from the island of Kvitsöy outside Stavanger on the Norwegian 

west coast.  

   Staff members were appointed by the NCGUB, National Coalition 

Government of the Union of Burma, and given a brief course on radio work. 

(annual report 1994). 

 

 

 

 

”In terms of the repression and the fear generated 

by military rule, Burma is not dissimilar to Romania 

before the fall of Nicolae Ceausescu. It is a country 

of rumor and suspicion.”(Harriet O´Brien ”Forgotten 

Land”) 

 

 

 

 

 

 

In late 1997, the military junta changed its name. SLORC became SPDC, 

State Peace and Development Council.  Nothing much changed, the change 

of name represented a face lift instead of a change towards democracy, new 

faces were found on 9 of 12 regional military commands. The power remains 

in the hands of the military and it is likely that the real powers stay in the 

hands of the old ones at the top. 

   This year, 1998, NLD was for the first time allowed to celebrate the victory 

of the May 27
th
 election in 1990. The celebration took place at Aung San Suu 

Kyi´s house in Rangoon, where she is kept in house arrest.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 8 

 

 

 

 

 

 

  

  

  

BBUURRMMAA  
 

Burma is a large country, twice the 

size of Germany and slightly smaller 

than the state of Texas, with a popu-

lation of about 46 million inhabitants. 

The official language is Burmese but 

there are over 100 distinct 

languages and dialects spoken in 

Burma. The country is bounded by 

China with a border of 2.185 km, 

Laos 235 km and Thailand 1.800 km 

in the east and by Bangladesh 193 

km, India 1.463 km and the Indian 

Ocean 1.930 km in the south and 

the west. It could have been one of 

the richest countries in the region if 

the military junta had not run the 

economy rock bottom. The feeling in 

the capital Rangoon is that of a 

stand still. The country is obviously 

bankrupt, forcing the junta to impose laws even forbidding the import of such 

items as soda and seasoning. They simply have no foreign money to pay for 

it with. The military junta generates incomes for themselves, forcing the 

population to work without salary and supplying the army with labour and 

goods like food and soldiers. Forced labour seem to increase as times get 

worse and nobody is spared. Widows and children are also forced to hard 

labour like building roads and railways along with chained prisoners. 

   Burma could be a jewel. Not a single person visiting the country can avoid 

falling in love with the rich beauty of people, land and culture. It could be a 

rich nation if the sources were used to enrich the people and the country 

instead of the junta and their families. There seem to be no limit to their 



 9 

imagination when it comes to collect everything in their own pockets. The 

black market is not even black. There is at least two parallel financial 

systems, both controlled by the military.  

   The military junta controls in detail everything that takes place, like when 

New Years was celebrated this year in central Rangoon with invited 

diplomats and UN-officials. Smiling on the stage in front of the crowd, the 

mayor honored the dance-group with a large sum of money. Everybody knew 

the dance-group belongs to his wife.  

   Whatever business is being made in Burma, a large percentage goes into 

the pockets of the generals. It’s said for instance, that when the Swedish 

telecommunications company Ericsson does business in Burma, they give 

each general three mobile phones so that the generals can sell two of them...  

The generals also profit from the golden triangle in the north where the 

world’s largest poppy-production can be found (in competition with 

Afghanistan). 

  Burma is a country full of resources like petroleum and timber, tin, antimony, 

zinc, copper, tungsten, lead, coal, marble, limestone, precious stones and 

natural gas. Today, neighboring nations like Thailand is robbing Burma off its 

resources. Right now, the unique teak-forest on the boarder to Thailand is 

vanishing by the hour. About half of Burma is forest and woodland. Or was. 

Burma will face even larger problems in times of monsoon as the 

deforestation means more flooding. 

   Aung San, called the Nation’s father, wanted to create the Union of Burma 

build on a federative system. Burma consists of seven states: Chin State, 

Kachin State, Karen State, Kayan State, Mon State, Rakhine State and Shan 

State. Of the population, the Burmans is the largest group with 68%, the 

Shan people about 9%, the Karen 7%, the Rakhine 4%, the Chinese about 

3% (and growing), Mon 2% and Indian 2% (according to figures -93).  

   Most people in Burma are Buddhists, but there is a small group of 

Christians and Muslims as well. If anyone thought that the monks and 

monasteries were safe havens from the army, they’re wrong. The military 

even pick up young men in the Buddhist monasteries and force them to be a 

solider. Today, the Burmese army consists of some 400.000 men, very few 

belong to the navy and air force. Families in Burma can try to make a deal 

and pay the army not to take their young boys, that is if they have any money. 

It happens that families sell their young girls to work in the sex-industry in 

Thailand to earn money to send back home, so that the family is able to save 

their sons from being taken by the Burmese army. 

   There is no international threat to Burma. Groups inside Burma are 

primarily fighting for autonomy. The Burmese Army is fighting its own people. 

They claim to have signed peace-agreements with representatives of most 

states but fighting is still taking place in the Shan State, Karen State and Chin 

State. Tens of thousands of Karen refugees have crossed the border to 

Thailand. For years, the UN has tried to gain access to assist the refugees, 

but the Thai authorities has until just recently refused. The Burmese refugees 

are not safe in Thailand. As late as March this year, the Burmese Army 

crossed the border and attacked one of the camps with 8.000 refugees in the 

middle of the night when people were sleeping. It’s a devastating sight. All 

the temporary homes made of bamboo and leaves are burned down. Before 



 10 

leaving, the Burmese army destroyed the school, library and church, the 

soldiers told the refugees that when they return next time, they would kill 

anyone who was still there.  

    According to reports from human rights organizations like Amnesty, 

300.000 people in Shan State have since 1996 been forced to leave 2.000 

villages. The Burmese Army simply arrive to a village and tell people living 

there that they’ve got 2 or 3 days to move and whoever is left when they 

return is killed, old women and young children, before the village is destroyed 

by fire. 

   The  military junta enjoys power by disruption, regardless if it involves drug-

dealers, Thai and Chinese businessmen or paid militia. They have 

desperately tried to open up the borders to investors in the last years , but so 

far not enough capitalists have found their way to invest in the socialist, 

military state where Ne Win nationalized everything in 1962. Now, they are 

so desperate for cash, they have even started to sell out nationalized 

cinemas, hotels and restaurants in Rangoon. In 1995, they tried to sell the 

image of Burma being a perfect tourist-spot and announced ”Visit Myanmar” 

year. The result is many empty, very modern hotels fully staffed with nothing 

to do.  

   The junta already controlled the media in Burma, but SLORC limited the 

expressions of minds and words even more when they jailed writers and 

artists and made a blacklist not only of people but also of subjects.  

   The news in Burma 

are ridiculous. Hour 

after hour, television 

news show generals 

speaking in front of 

large crowds lined up. 

It look like as if it came 

out of a Mel Brooks 

movie. Same with the 

newspaper. All the 

pictures on the front 

page are mostly of one 

general, ”Chairman of 

the State Peace an 

Development Council 

Commander-in-Chief 

of Defense Services 

Senior General Than 

Shwe....” visiting and 

inspecting different 

groups of people doing 

different things like 

building a bridge.  You 

are also told how to 

behave, the Burmese 

and English version of 

the daily newspaper 



 11 

”The New Light of Myanmar” are identical. The lack of respect for the reader 

is more than obvious. Scary, very scary. 

 

 

 

 

 

 

BBaassiicc  pprriinncciipplleess  
These are the basic principles agreed upon between the National 

Government Of the Union of Burma, NCGUB, and the Norwegian Burma 

Council, NCB, regarding DVB: 

 
1. The NCGUB is the responsible organ representing the Burmese democratic 
forces, and the NBC is the responsible organ on the Norwegian side, in whose 
name the radio license was issued in July 1992. 
2. The Democratic Voice of Burma will not propagate violence. 
3. All programs of DVB will be based on multi-ethnicity, and reflect the voice 
of all ethnic nationalities of Burma in different ethnic languages or in Burmese 
according to their own choice. 
4. The programs will be a balanced mixture of political (with emphasis on 
democracy and human rights), education and cultural topics. There will also 
be news commentaries. 

 

 

Objectives of DVB 
The objectives of the Democratic Voice of Burma as originally drafted are: 

 
1. To report on international events related to Burma, such as 
a. the international effort to free political prisoners 
b. the efforts of the UN General Assembly and the Security Council to bring 
The State Law and Order Restoration Council (SLORC) to reason 
c. the activities of the UN Commission for Human Rights, the UN High 
Commissioner for Refugees,  UNICEF, the International Red Cross and other 
organizations concerning Burma 
d. support given to the National Coalition Government of the Union of Burma 
(NCGUB and the Democratic Alliance of Burma (DAB) by democratic 
countries 
e. how Burmese expatriates are working with NCGUB/DAB 
2. To report on events occurring in Burma to the population inside Burma as 
well as to the world community, and present NCGUB and DAB´s views to the 
Burmese people and SLORC 
3. To broadcast regular education programs on subjects such as science, 
agriculture, health, nutrition, hygiene (including prevention of AIDS), and 
international language skills, etc. 
4. To give in-depth training and information on world politics, constitutional 
issues, democracy, federalism, parliamentary procedures, human rights and 
so forth, to the people of Burma 
5. To be an alternate news source informing about the progress of the 
Burmese democracy movement in liberated areas of Burma, and to provide 
the various groups opposing the Rangoon regime with a voice by which they 
can freely and openly express their views in a democratic manner 



 12 

6. To promote understanding and cooperation amongst the various ethnic and 
religious groups of Burma.  

 

 

 

 

 

 

IIrrrreegguullaarr  ccoonntteesstt  

ffrroomm  ssttaarrtt  
 

During the first year of trying to find an organization for the radio-station DVB, 

the involved representatives struggled. Meetings were held in different places 

like Manerplaw in Karen State on the border to Thailand with representatives 

from different ethnic groups, NCGUB and NCB. They failed in finding an 

orga-nization for DVB representing a variety of ethnic groups. At this time, 

there were also ideas to set up mobile radio-stations in the Burmese jungle. 

Fortunately, this idea was never tried in practice as it would have jeopardized 

the security for innocent civilians. A radio-station is always a vulnerable 

target and a radio-station giving voice to the opposition would most certainly 

have been under military attack by the Burmese army.  

   It was decided that the NCGUB, National Coalition Government of the 

Union of Burma,  was the responsible organ on the side of the Burmese 

democratic forces, and the Norwegian Burma Council, NCB, together with the 

Worldview International, the responsible organs on the Norwegian side. A 

couple of young men who had been hiding in the jungle after the uprising 

1988 were chosen by NCGUB to go to Oslo to start the operations there. 

These representatives were/are active with the  ABSDF, All Burma Student’s 

Democratic Front. Either one of them knew anything about radio or journalism 

before arriving in Oslo.  

   In the beginning, they were appointed to the student radio-station in Oslo. 

The only equipment they had, was a table with two chairs, a microphone and 

a cassette-player on which they recorded the programs they produced on 

each side of the table. The cassette was send by mail to the transmitter in 

Kvitsöy and, when and if the cassette arrived by mail, broadcasted on short-

wave to Burma. 

   To their assistance in gathering information, the Oslo-office has had/have 

colleagues working on the Thai border, today also on the India and Chinese 

border, mainly among refugees. They fax information to Oslo and sometimes 

tape an interview on an cassette and send it to Oslo. Just recently, some, not 

all, are also able to give voice-reports by phone  which are recorded at the 

studio in Oslo.  

   Through the years, it seems like there has been a struggle in finding a way 

of reporting that works. The equipment have been very simple, far from 

professional. There has also been confusion regarding news, views and 



 13 

features and who decides what. A great deal of anxiety has been part of the 

job. All this, is due to the constant lack of professionalism. Some blame the 

problems that have emerged on the radio station on the staff being from 

Burma, not having experience in working together, being afraid of conflicts 

and having difficulties in being able to negotiate a solution amongst 

themselves. This is not necessarily the case at all. Considering the 

circumstances, with the lack of professionalism, problems would have 

occurred even though the staff came from the same street in the same city 

with the same ethnic background and spoke the same language. The staff is 

to be deeply admired for being able to do their job in a very difficult situation!     

   During the first years, DVB-workers had workspace in the office of  

Worldview International in Oslo. They were not paid a salary, only allowance.  

Staff members appointed by NCGUB to work in Oslo has always been 

primarily young male students without any previous experience from either 

journalism or radio.  

   Saving DVB from a total collapse after upsetting staff-problems, a new 

organization was formed in 1995 and DVB moved to their own office and 

studio in Oslo. With the new organization, DVB was to operate independently 

from NCB. Under Norwegian press law, NCB is legally responsible for DVB. 

DVB delivers copies of programs and lists of content to DVB on a regular 

basis. The lists are in English, no one at NBC speaks Burmese.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 14 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DDoonnoorrss  &&  MMoonneeyy  
 

It is not a known fact, that DVB is supported by other countries part from 

Norway. People from Burma are positively surprised and encouraged when 

they hear that support has been given from the start from Sweden, Denmark 

and the United States as well. People from Sweden are surprised and want to 

know why Sweden is supporting a radio-station broadcasting from Norway. 

Some are hesitant to continue with the support, if the station is perceived as 

support for a political party or if the broadcasts only reach those already 

involved in the democratic movement. 

   Sweden supports DVB with means from SIDA through Olof Palme 

International Center. Part from Sweden, support is given by 

* Denmark through the  Danish Workers International Forum and the Danish 

Burma Committee 

* Soros Open Society in New York 

* the US congress through NED, National Endowment for Democracy  

* Korea through Kim Dae Jung Foundation/Forum of Democratic Leaders in 

Asia Pacific.  

 

The expenses for DVB according to 1988 budget: 

Overseas 

Thai border 12.975 

Indian border   9.630 

Burma  14.815 

TOTAL  37.410 

 

Operations 

Thai border 308.890 

Indian border 158.145 

Burma    29.630 

TOTAL  498.665  

TOTAL OVERSEAS      534.075 

 

Norway 

Equipment    58.520 

Operations 

Personnel  698.145 



 15 

Studio  341.476 

Transmission 1 821.645 

Transmission 2           1.026.500 

Travel    76.295 

NBC Services 350.000  

Accountant    96.295 

Consult/training 185.925 

Miscellaneous                    3.700 

TOTAL NORWAY       3.658.501 

TOTAL                 4.192.576 

 

 

According to the Financial Report 1978, the DVB budget for 1988 in 

Norwegian Kroner from the donors: 

Norway:          350.000 

Denmark:     1.000.000 

NED:            1.000.000 

Sweden:          750.000 

Open Society: 750.000 

Korea:             350.000 

TOTAL         4.200.000 

 

 

 

EEffffeeccttiivveenneessss  iimmppaacctt  
 

Burma experienced a short period of democracy before the military coup in 

1962. It is not possible that the country had a chance to mature in an full 

understanding of the concept of democracy with a free media during the 14 

years of democracy, from the time of Independence in 1948. The media 

flourished though in this time, only to be crushed, forced to learn to express 

minds through metaphors instead of free words. Since 1962, the military have 

been in complete control of media. Radio, television and newspaper are 

propaganda tools. Thoughts and opinions not in line with the military junta, 

are regarded as threats to the nation. Individuals have been jailed for simply 

talking to a journalist, accused of giving information to foreign powers.  

   Today, journalists in Burma are bureaucrats acting as mouthpieces to the 

generals. It is not a job to be proud of.  

   The propaganda is blunt, full of lies and without any respect for the 

audience. They are left without knowing what is really happening to their own 

people in their own country, only seeing the pictures the generals want them 

to see, which are frequently pictures of themselves visiting different people 

and places, giving speeches and honoring civilians (who are often their own 

relatives). 

   With this in mind, it is understandable that the goal of DVB has been to try 

to fight this situation, to try to give the people another picture then the one 



 16 

presented by the generals and information about what is actually happening 

in the country.  

 

 

 

 

 

 

Goals of DVB 
 

Now, the goals, or objectives, for DVB differ somewhat depending on where 

you read them.  According to the quarterly report December 1997, the 

objectives of DVB are 

 
1. To provide timely and accurate information to the general public 
about events inside Burma and international events that pertain to 
Burma: 
2. To encourage and enable the democracy movement inside 
Burma to plan and act based on information that is unavailable to 
them from SLORC-controlled media: 
3. To educate the general public and the Burmese military in 
particular, about democracy, human rights and the consequences 
of violating internationally accepted standards of human conduct: 
4. To promote understanding and cooperation amongst the various 
ethnic and religious groups and within the democracy movement in 
general.   

 

 

 

What is the purpose of  DVB? For how long? 
 

DVB is part of the Burmese democratic movement, a tool to force the military 

junta turn the power over to the elected government under the leadership of 

Aung San Suu Kyi.  

   What will happen then to DVB if/when the democratic movement succeeds?  

   The goal of DVB is not obvious. It is not discussed among donors or 

participants in the democratic movement. These are some options:  

* DVB will stop broadcasting and the station in Oslo will be closed down 

* DVB will continue to broadcast from Oslo during a transition period 

* DVB will move to Rangoon 

   There is a contradiction between the perception of DVB today and the need 

of DVB tomorrow. 

Today, the 

perception is by 

many that DVB 

represents the 

voice of the 

people. Some 

seem to think that 

there is no need 



 17 

for a radio-station giving the voice of the people the day the military junta in 

overthrown. Some trust that the elected government to be that voice, some 

believe commercial radio-stations will broadcast people’s voices. 

   There is a contradiction between the goal set by Swedish SIDA regarding 

media-assistance and the goal of DVB. DVB started broadcasting before the  

strategy for SIDA´s media-assistance was completed in 1992. The general 

goal for SIDA is to sponsor projects guarding ”The Free Word” by supporting 

growth of civil and political rights in the recipient country.  

   In order to protect ”The Free Word”, the aim of media assistance from SIDA 

is 
” to support growth and the vital force in a media sector marked by 
pluralism, professionalism and integrity and which collected 
publishing activity reflects the right to comprehensive  information 
and free exchange of views and reaches the great majority of the 
inhabitants of the society. Such a media sector works for and is 
enforced by 
* freedom from dominating dependence from one or a few 
directions 
* organizations looking after needs of  media, different occupational 
groups and  sectorgroups´ need of education and studies of 
different kinds 
* greatest possible representation through pluralism 
* a broad spectra of media so that the largest part of the population 
is reached  
Such a media sector is enforced by 
* laws and agreements codifying freedom of press and media 
actors rights in relation to state, society and civilians. 
* an independent legal system controlling that agreements and laws 
are observed.  
   Choosing media, SIDA gives priority to radio as a mean of 
reaching large part of populations. 

 

 SIDA underlines the goal of supporting independent and professional radio-

stations to guard the free word. 

   The goal of DVB needs to be discussed. SIDA can not possibly support 

DVB the way DVB is organized today and meet the goals set for media-

assistance. Furthermore, SIDA underlines the importance of education. There 

is nothing about education in the goal of DVB part from the content of 

programs which should be educational among other things. 

   If the parties involved decide to continue working in the direction of making 

DVB an independent and professional radio-station, the donors could bring 

important experience for the future of the democratic movement of Burma.  

The democratic movement need support to practice democracy instead of 

simply talking about it. Parts of the democratic movement don’t seem to want 

to have an independent radio-station and argue that they know what the 

people need and are the only ones supplying that to the station, that they are 

the voices of the revolution. That is nothing but nonsense and reflects a 

similar way of thinking to those in control of the power in Rangoon today.  

   Many people are engaged in the problems of DVB, but some hesitate to 

participate in a creative process as they don’t want to be linked to a political 

party or organization in doing so. There are Burmese who want to be 

independent. Today, it’s somewhat difficult to find staff willing to travel to the 

other side of the world, separated from family and friends, probably feeling 



 18 

guilty for leaving them behind, maybe worry that someone might think they 

are better off compared to those staying behind. From a Scandinavian 

perspective, it might seem to be a grand offer to work on a radio-station, 

media being very trendy especially among the younger population in the 

west. It is doubtful that that identity is shared by the Burmese, most of them 

have never experienced free media and don’t know what it is like working as 

a professional journalist in a democracy. People making a decision to go to 

Oslo, have to be taken serious and offered something they can use as 

experience in the future, both as individuals and for their country. 

     DVB could play a roll in reinforcing that image and by doing so, strengthen 

the democratic movement not only for the present time, but also for the 

future. DVB could give Burma the tools to operate an independent radio-

station by educating the staff. That could be a goal of DVB.  

   Today, it seems like the goal of DVB is limited to exist as a station as a tool 

for political forces involved in the democratic movement under the leadership 

of NCGUB until the military junta is overthrown and not to create an 

independent and professional radio-station.  

   Today, it happens that staff-to-be arrive in Oslo where it is discovered that 

they of some reason are not suitable  for the job and end up doing other 

things like cooking food instead. That does not reflect respect to the 

individual.  

   Is DVB a tool in the Burmese democratic movement implemented by 

reliable students from the movement mainly giving voice to different political 

representatives and groups or, like in a democracy, an independent radio run 

by professional journalists for a large audience?  

   What is the goal of DVB? The answer is fundamental for the credibility. 

Today, DVB can be accused of being a mouthpiece to a political party which 

selects the staff. That, some argue, is only on paper and does not happen in 

reality. That is simply not a democratic argument. The free word of an 

independent radio-station need protection from political interest groups by 

written rules and agreements. That is the reality.   

 

OObbjjeeccttiivveess  
 

To succeed, the objectives need to be clear, specific and easy to understand 

for everybody, regardless of sex, age or ethnic group. That is not the case.  

   The objectives of DVB are very wide. As the objectives are written, they 

focus mainly on the thoughts and minds of the powers, not as much on the 

people of Burma, they focus more on conditions people with power encounter 

and not on conditions regular people in Burma meet in their daily lives. It 

seems like much air-time is consumed by statements of different 

organizations and not so much on regular people. The voices of  political 

leaders are heard to a much greater extend then the voices of regular people 

( which is very much the case in a media overall but not necessarily worth 

copying, especially not in a democratic movement). There is no tradition of 

giving the voice to the people for them to freely express their opinion. The 

objectives of DVB reflects that as well.  



 19 

   It is difficult and time-consuming to try to get ordinary people’s stories, even 

dangerous. Nevertheless, it’s important in a democratic progress and should 

be an important goal. Of obvious reasons, people can not be interviewed 

easily in Burma, but still, there stories can be told by others using other 

names. 

 

Stations broadcasting to Burma - April 1998 
according to DVB in Bangkok 

 

Station Burmese Stand. Time  Frequencies 

BBC 06.30-07.00  11850 kHz, 9600 kHz  

BBC 20.15-21.00  11850 kHz, 7135 kHz, 9720 kHz 

DVB            19.14-20.15           15330 kHz,11520 kHz,17525 kHz 

DVB 21.00-21-25  11850 kHz, 15360 kHz 

RFA 07.00-08.00  17580 kHz, 7445 kHz, 13710 kHz,  

   11590 kHz  

RFA 21.30-22-30  11600 kHz, 9395 kHz, 

13820 kHz,  

   11590 kHz, 11830 kHz, 90530 kHz 

VoA        06.30-07.30  11850 kHz 

VoA 18.00-19.00  11850 kHz, 11910 kHz,1575 kHz  (MW)                       

        

 

 

One week of DVB broadcasts 
according to DVB Oslo 

 

Monday March 30, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. Burmese Monk Protest on Religious Exam (A.B.Y.U 30-3-98) 

2. Australia Concerns on Kidnapping in Detail (Reuters, 30-3-98) 

3. Daw Aung San Suu Kyi and Premier Oil Company (The Nation 30-3-98) 

4. SPDC attacks KNU´s No (7) Area ( Nay Myoe Aung ,DVB, 30-3-98) 

5. AIDS Discrimination in Shan State  (Sunday Time, 22-3-98) 

6. SPDC Massacred in Shan State (Sunday Time, 22-3-98) 

7. Repatriation of Burmese Workers by Thai Authority (Maung Too, DVB, 25-3-98) 

8. Analysis on Burmese Army Part 10 (U Aung Khin, 30-3-98) 

Features 

9, Burmese Traditional Water festival Than-gyat (Democratic Forces in India, 

18 minutes) 

10. Arakan Program (15 minutes) 

11. Second 25-minute transmission   

 

Tuesday March 31, 1998 

News Bulletin 24 minutes 

1. Conservative party called On Sanction Against SPDC (DVB Oslo, 30-3--

98) 

2. Increased Opium production in Burma (Bangkok Post 26-3-98) 



 20 

3. CPJ called on Release of Imprisoned Journalists in Burma (CPJ 29-3-98) 

4. Australian Hostage to be Released soon ( The Reuters 31-3-98) 

5. UNHCR greater role in Burmese Refugees Issue ( The Nation 30-3-98) 

6. Opening of Yae-Htawei Railroad & Forced Labour  (Aung Myo Min DVB 31-3-

98) 
7. ILO Inquiry Commission Investigates SPDC (ILO Statement 26-3-98) 

8. Analysis in Burmese Army Part 12 (U Aung Khin 31-3-98) 

 

Features 

9. Poetry    (Wae Aung 9.30) 

10. Women’s Program (Nu Nu, India 8.15) 

11. Chin Program (15.00) 

12. Second 25-minute transmission 

 

Wednesday April 1, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. Local SPDC Authorities Arrest Peasants at YayPhue (Aung Hlaing Oo 1-4-98) 

2. Peasants Hard-situation at Kalymyo (DVB-India 1-4-98) 

3. UNGCR´s role on Refugees - Welcomed by Thai Army (BKK post 31-3-98 ) 

4. DKBA Burnt Naesalam market-Thailand (AFP 1-4-98) 

5. Shan Refugees Hiding into Jungle from Thai Authority (Maung Too 29-3-

98) 

6. Burma’s Economic Crisis and SPDC (Asia Week1-4-98) 

7. Unstable Ex-change rate and Marketing Economy (Dr Aung Khin 29-3-98) 

8. Analysis in Burmese Army Part 13 - last (Dr. Aung Khin 31-3-98) 

Features 

9. Radio drama - The King and his Best Friend (Chindwin studio 18.00) 

10. Shan Program  (15.00) 

11. Second 25-minute transmission 

 

Thursday April 2, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. Australian Cheesman and Ngamsat Released Yesterday (BKK post, Nation 2-

4-98) 

2. Cheesman accused as illegal intruder by Thai army chief (AFP 2-4-98) 

3. UNHCR role on Burmese Refugees being discussing  (The Nation 2-4-98) 

4. Refugee camps be shifted before Monsoon (BKK post 2-4-98) 

5. Preview on ASEM & Alternative ASEM in London (DVB 2-4-98) 

6. Open letter to ASEM from Suak-Thailand (DVB 1-4-98) 

7. Oppositions to Yadana pipeline Construction-Thai (Aung Hlaing Oo 31-3-98) 

8. US & Japan provide Anti-drugs Program i Burma (AFP, Reuters 2-4-98) 

9. ASSK speech to UN Human rights Commission, Geneva (Aung Myo Min 2-4-

98) 

Features 

10. Voice of Political Org: Free Burma Coalition (8.05) 

11. DVB series   (8.40) 

12. Karen Program  (15.00) 

13. Second 25-minute transmission  

 



 21 

Friday April 3, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. NCGUB-PM & Colleagues Visited to Lisbon (U Nwe Aung 2-4-98) 

2. Press release on Anti drug Prog; to Burma by US Foreign Aff (Bur-net 2-4-98) 

3. Shan couple committed suicide (DVB 3-4-98) 

4. ASEM and future plans (DVB 3-4-98) 

5. Alternative ASEM at London (DVB 3-4-98) 

6. Noble Peace Laureates focus on Burma & China (Nation 3-4-98) 

7. Amnesty International called ASEM on Human right Issue (DVB 2-4-98) 

8. SPDC and rape cases (DVB 13-3-98) 

9. ASSK speech to UN Human rights Commission, Geneva (Aung Myo Min 3-4-

98) 
Features 

10. Author’s Opinion ”Literature in Burma”    (10.50) 

11. Burmese Traditional Water Festival Than-gyat (7.30) 

12. Kayan Program   (15.00) 

13 Second 25-minute transmission 

 

Saturday April 4, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. Traders hotel sacks Employees (DVB 3-4-98) 

2. Yae-Htawe railroad should broken-down in Monsoon (DVB 2-4-98) 

3. Student’s sport festival and SPDC´s fishing business (DVB 4-4-98) 

4. Corruption of Kawht Taung Immigration officers (DVB 2-4-98) 

5. Japan-more than Yen 5-million aid to Burmese refugees (Japan Times 1-4-98) 

6. KNU attack DKBA camps, 26 of SPDC &DKBA died (Reuters 4-4-98) 

7. Statement of Mr Cheesman on kidnapping case (Sydney Morning Post 2-4-98) 

8. SPDC persuades Japanese motor companies to invest (BKK post 31-3-98)   

9. Thai-Satellite company got 2-contracts from TV Myanmar (BKK post 2-4-

98) 

10. SPDC using Land mines in Thai-Burma border (DVB 16-3-98) 

11. FDL-AP boycott FAO Asia-Pacific meeting in Rangoon (DVB 11-3-98) 

12. U Human rights commission abolish Dead penalty-Geneva (Reuters 3-4-98) 

13. ASSK speech to UN Human rights Commission; part 2 (3-4-98) 

14. ASEM discussed on Economic crisis in Asia (DVB 3-4-98) 

Features 

15. Radio Drama: The Hammer change into Anvil”  (16.30) 

16. Kayan program (15.00) 

17. Second 25-minute transmission 

 

Sunday April 5, 1998 

News Bulletin (24 minutes) 

1. Preface on ASEM-2  (DVB 5-4-98) 

2. Detail-background on the ASEM (DVB 4-4-98) 

3. Differences between ASEM & Asian-European meeting (ACN,DVB 5-4-98) 

4. Speeches of Daw Suu, Dalai Lama, Hosae Ramos to Alt-ASEM (Nation 3-4-

98)   

5. ASEM-2 resolution and Plaints (DVB 5-4-98) 



 22 

6. ASEM-2 & Demonstration urges for Human rights, greater Freedom (DVB 

5-4-98) 

7. ASEM-2 conclusion pleads to be transparent governments (DVB 2-4-98) 

Note; ASEM-s News comments based on International Media Sources 

Features 

8. Daw Aung San Suu Kyi´s speech on ”Constructive engagements” (14.00) 

9. Burmese traditional Water Festival Than-gyat  (6.00) 

10. Arakan Program  (15.00) 

11. Closing Tune 

12. Second 25-minute transmission  

 

 

 

IInnddeeppeennddeennccee  
 

According to SIDA, media assistance must not be perceived as support to a 

political party.    

   DVB has been accused of being a mouthpiece to NCGUB.  

   If the radio is to be part of a democratic progress in Burma, it needs to be 

independent. In a democratic process, the goal of a radio-station can not be 

to voice the opinion of a specific political party. It has been argued that 

NCGUB is the elected government. In a democratic process, the objectives of 

a radio-station cannot and must not be to voice the opinion of the 

government, elected or not. It has also been argued that the role of NCGUB 

is only on paper, not in reality. In a democracy, anything on paper reflects the 

reality which is to protect the media from interference and pressure from 

political interests. A radio-station must be free to question powers on it’s own 

conditions based on democratic principles and protected by laws protecting 

freedom of speech.  

   DVB is not free to do so. As long as DVB is not an independent radio-

station run according to democratic principles, it cannot be effective. It will 

always be limited by political ambitions instead of exercising the powers and 

responsibilities of the free word.  

 
Objectives of DVB 
The objectives of the Democratic Voice of Burma as originally 
drafted are: 
1. To report on international events related to Burma, such as 
a. the international effort to free political prisoners 
b. the efforts of the UN General Assembly and the Security Council 
to bring The State Law and Order Restoration Council (SLORC) to 
reason 
c. the activities of the UN Commission for Human Rights, the UN 
High Commissioner for Refugees,  UNICEF, the International Red 
Cross and other organizations concerning Burma 
d. support given to the National Coalition Government of the Union 
of Burma (NCGUB and the Democratic Alliance of Burma (DAB) by 
democratic countries 
e. how Burmese expatriates are working with NCGUB/DAB 



 23 

2. To report on events occurring in Burma to the population inside 
Burma as well as to the world community, and present NCGUB and 
DAB´s views to the Burmese people and SLORC 
3. To broadcast regular educational programs on subjects such as 
science, agriculture, health, nutrition, hygiene (including prevention 
of AIDS), and international language skills, etc. 
4. To give in-depth training and information on world politics, 
constitutional issues, democracy, federalism, parliamentary 
procedures, human rights and so forth, to the people of Burma 
5. To be an alternate news source informing about the progress of 
the Burmese democracy movement in liberated areas of Burma, 
and to provide the various groups opposing the Rangoon regime 
with a voice by which they can freely and openly express their 
views in a democratic manner 
6. To promote understanding and cooperation amongst the various 
ethnic and religious groups of Burma.  
 

These goals are probably realistic for anyone having the background in the 

democratic movement in Burma. They are not realistic for anyone with the 

background in working on a radio-station in a democracy.  

   The Burmese democratic movement itself needs education and experience 

from participating in different democratic processes, as the election was 

stolen from them in 1990 and they never had the possibility to execute 

democratic powers with free media. DVB could, if the goals were changed, be 

an active part of democracy in practice, not only for the journalists working on 

the station, but also for the members of the different organizations and 

political parties in the democratic movement. 

   The objectives that were originally drafted have probably been achieved to 

an extend, which not necessarily need to be positive from an objective point 

of view. For instance, it is quite clear that the status of ethnic programs have 

varied over the years. From the beginning, they did not have air-time. 

Eventually, some were given slots, but of different reasons programs were 

not produced regularly.        

   One reason could be the low pay and bad equipment they had to work with.  

   It could also be the case, that some ethnic groups did not feel it was worse 

their while, as the radio-station was controlled by NCGUB and the Burmans. 

There has obviously been communication problems. Therefor, it is quite clear 

that the ethnic programs have to be protected in the goals of DVB. It is not 

enough to state that the goal of DVB is ”To promote understanding and 

cooperation amongst the various ethnic and religious groups of Burma.”  

   When the Mon language program was suspended on January 4th, without 

any notice, representatives from the Mon people rightfully reacted. In a 

response letter from the director of DVB, it was explained that 

 ”the Mon language program did not arrive on time.......In 

addition to the Mon language tape not being available, 

an extraordinary amount of news relating to the 50th 

Anniversary of the Independence was generated on 4 

January. The News Editor, therefor, decided to 

temporary suspend the Mon language program for that 

one day only. This was announced on the radio”.  

 



 24 

   The answer from the Mon Unity League should be taken into consideration 

when the goals for DVB are revised:  

”.....But whenever you have special occasions or political 

situation in Burma, you should not suspend the ethnic 

programs (not only Mon program), because, as you 

said, they have a very limited broadcast time. They have 

only 15 minutes per week and totally 13 hours in one 

year. If you compared with programs broadcasted with 

Burmese language, their broadcast time is really very 

little..........In struggling for restoration of democratic and 

federal union of Burma, the participation of all ethnic 

groups in this struggle is important and the DVB radio 

station also shows this sign of all ethnic people of 

Burma. Since DVB gave chances for 15 minutes every 

week to broadcast with their own language to each 

ethnic group, we ask for this opportunity. We may not 

ask for extra time for our special occasion such as Mon 

National Day or other important days for Mon people, 

because DVB did not define or promise for it....”. 

 

The goals of DVB need to be written so that the rights of the minorities are 

protected. Only when respect is being paid on equal terms to different people 

of a country, understanding and stability can be reached to represent a 

democratic progress. There are lessons to be learned from Ireland, for 

instance!  

 

 

Easy access to radio 
 

People in Burma are used to listening to radio.  

   The military regime broadcast radio on short-wave as well. Radios are 

rather cheap and available, so are batteries. Burma is a country full of bad 

roads and slow traffic like oxen pulling carts. Telephones are rare. Some 

parts of the country, where the army is forcing people to leave their villages, 

are closed. In some parts, fighting is prohibiting access.  

   Radio is by comparison the best mean of information. There is really no 

alternative, one major problem for the opposition being distribution, papers 

can be confiscated. Through radio, information can be distributed without 

putting people in too much danger. If the signal was clear, it would be 

possible for people to listen to the radio without having to turn up the volume 

too much, like they do today, due to the frequently weak signal. Radio also 

has the advantage of being a fast medium, with the possibility of delivering 

the information while it’s new.  

   Looking at the technical development, radio-broadcasting is looking at a 

bright future making it even easier to achieve high quality at low prices. It is 

likely that regimes like the military junta in Burma will increase their efforts in 

stopping broadcasts and more important, those who work with the 

broadcasts. ”Electronic information is difficult to control, but individual 



 25 

journalists are visible and vulnerable” according to William Orme, 

executive director of the Committee to Protect Journalists.  

  It is surely dangerous to express opinions in Burma. Thousands of political 

prisoners are in jail. The junta rules by constantly having some law to lean on 

whenever they want to execute oppression.    

   Burma, or Myanmar, was number two, after Nigeria and before Belarus, on 

the list of press enemies named by the Committee to Protect Journalists to 

mark the World Press Freedom Day o May 3rd. According to Reuters:  
”The New York-based non-profit organization that seeks to 
safeguard press freedom said the list of leaders from around the 
world were selected for ”for their relentless campaigns of 
suppression of journalists....The list names Myanmar´s military ruler 
General Than Shwe....In citing Myanmar, the group(CPJ) said there 
were no independent newspaper in the southeast Asian country and 
fax machines, photocopies and computer modems were illegal”. 

There is no evidence of people being arrested for listening to DVB or any 

other radio-station in Burma. There are no limitations on owning a radio. 

People have been harassed though, for listening to DVB, like a man who was 

evicted, his landlord had been told by the military to tell the tenant to move 

after they had heard that he listened to DVB.  

   It does not seem like the broadcasts are disturbed or interrupted, 

sometimes it happens that another station comes in clearer, like a Japanese 

or German, but this does not necessarily mean that the junta is trying to 

interfere, it could simply be of natural causes since the signal of the DVB-

transmission often is very weak. 

  The objectives of DVB have clearly changed over time as the interpretation 

of the objectives has varied according to who has been in charge. Some staff-

members have regarded themselves more professional and therefor more 

suitable to interpret the objectives. This reflects the weakness of the 

objectives. They should be written so that no one needs to wonder what they 

stand for. This also reflects the lack of professionalism. There is a grand 

difference between thinking you know what news are and knowing. Today, 

information from organizations is probably to a pretty large extend aired as 

news. Analysis are classified as news, so are speeches. It is very 

questionable if an analysis can be called news; what is being analyzed was 

probably news at some point. A speech itself it not news, it depends on who 

says what, where and when.   

   Like on many other radio-station, DVB need to identify the objectives.   

   It is even of greater importance that the staff working for DVB receives 

professional education, being in the middle of a struggle full of armed fights 

and propaganda. It’s a grand difference thinking you see propaganda and 

knowing how to spot it. 



 26 

   The objectives have clearly changed from what was originally drafted to 

what is aired today regarding the content of the programs. In the original 

draft, there is a empathy on current affairs programs regarding human rights 

and educational programs. Today, there is an empathy on news, or what the 

staff identify as news. The donors are probably not aware of this major 

change. 

 

DDVVBB  ooppeerraattiioonnss    
 - with respect to choice of technical and human 

resources in terms of quality and quantity 
 

It feels like DVB has always been operating on thin ice with a possibility of 

falling into a hole in the ice. This, again, reflects the lack of professionalism. 

The ground has to be very stable, otherwise it is not possible to try to work in 

such an unstable situation like Burma with all the problems not only for the 

people living there, but also for the refugees scattered over the world 

separated from their families and friends.  

   DVB have been, and still are, operating with very simple means. 

Technically, it is surprising that so little was done during the first years to 

improve the situation. Still, staff in the field aren’t even supplied with 

professional tape-recorders. It happens, that they use their own amateur 

Walkman, which is of very simple quality, record on a normal cassette, not 

even a chrome-cassette, put the microphone on the Walkman to the 

microphone on a phone and play it through the telephone connected to Oslo, 

where they record it. Many times, the material collected from the reporter in 

the field is useless due to the bad quality. If the through-the-telephone 

recording is recorded in Oslo, that recording is then broadcasted on short-



 27 

wave of very varied quality to Burma. Only an audience desperate for 

information would try to listen, the quality is bound to be terrible.  

   With very small means, the situation could improve, if the management 

showed an understanding of the problem and an interest in solving it. 

   Of different reasons, not all the staff in the field are allowed to give voice-

reports, which mean you can actually hear them on their radio. Those who 

are not allowed to give voice-reports, fax their reports to the studio in Oslo, 

from where it’s being read.  

   The possibility to produce radio has improved in Oslo during the last couple 

of years. Today, there is a simple studio with older, but professional, 

recording machines. When they still had a cassette tape-recorder only, they 

could not edit the programs. Today, they should have no problem editing in 

Oslo. They can also make their own telephone interviews from the studio in 

Oslo. They are limited when it comes to the possibility of mixing programs, 

like mixing different sounds like music and speech.  

   Very little money has been spend on technical investments. This is 

surprising, regarding the fact that DVB is a radio-station. In the DVB-budget, 

ten times the amount of money spend on technical investment is annually 

paid to NBC for administration. The staff is left with second-hand equipment 

while assistance money from SIDA goes to a Norwegian organization.  

   Easily, the technical situation could be improved without spending very 

much money. The DVB-staff has been inventive in finding solutions despite 

the lack of resources and could easily take one giant step forward to 

sounding professional with simple means and knowledge. They need 

professional guidance in doing so. 

They could learn to send edited reports using computers both for editing and 

transmission, for this, they also need a telephone-line.  

The staff is to a large extend young and 

uneducated students who have left 

Burma of political reasons. Some have 

spend time hiding in the jungle, some 

have even spend time in jail. They are brought to Oslo for a limited time. NBC 

handles the visa-issues. In Oslo, they live a rather isolated life. They work 

and live together with the other DVB-staff. The salary, or allowance, is low, 

not enough to find your own apartment, they even cook together to keep their 

tight budgets. Most probably, upon arrival in Oslo, some carry guilt-feeling for 

leaving there friends behind in terrible conditions. It is not likely that the staff 

complain, but must feel frustrated and lonely at times. Like most refugees, 

they don’t learn the local language as they live to return to their home-country 

as soon as possible.  Despite that some seem to think, that ”they (the 

Burmese) cross the border, learn the language and assimilate easily because 

they all look alike”, the situation is similar in Bangkok.  

   This is not a sound situation for the staff. They need active assistance to 

brake the isolation. They need to be part of the society  where they operate 

and meet other people during the days. The staff need active assistance in 

their professional identity. So far, no efforts have been made to find a 

location for DVB at any of the NRK-stations or any other radio-station. DVB is 

regarded as an underground-radio, but still, the possibility of finding space for 

the DVB-staff to work in a professional surrounding would be very sound!   



 28 

   Finding staff has through the years been a difficult task. It is and should be 

a difficult task for any radio-station to find staff, not only DVB. It is a difficult 

job, a job that gets more complicated  in circumstances like Burma. Who can 

be trusted?  Different methods have been tried in the efforts of choosing staff. 

The close connection to NCGUB and ABSDF has scared some people away 

from working for DVB. Despite the fact that Burma is full of  acronyms and the 

people of the Union of Burma all seem to be belong to an organization or 

alliance, there are people who want to stay independent.  

   Finding staff has never been a question for the working staff of DVB. 

Today, the management committee with representatives from NCGUB, NCB, 

the donors and the DVB director, are responsible for employing staff. None of 

them have experience from working on a radio-station. In a democratic 

movement, a representative from a government or political party should not 

participate in choosing staff for a radio-station.  

   Regarding recruiting staff for DVB, the level needs to change. Today, staff 

recruited are much too young and inexperienced. Older and better educated 

might not want to come and work for DVB, in Oslo or elsewhere, as long as 

the allowance is low. To be able to recruit staff with higher education, they 

need to obtain not only an allowance but a salary. Instead of hiring more 

staff, DVB need to pay the ones working a decent salary and improve the 

living conditions so that people can lead adult lives while working for DVB in 

Oslo.     

  Some staff-members have received some kind of training participating in 

different two-week courses. According to reports, the participants have been 

eager to learn and ambitious. It is questionable how much they have been 

able to comprehend during these courses as they are performed in English, 

which not everyone understands very well. More important, they have not 

been educated for the job at DVB.  

   There is a great difference between education and a course. This needs to 

be taken seriously to secure the future of DVB. Without an educated staff, 

DVB might fall through the thin ice. The aim must be to find more experienced 

people and educate them before they work on the station. The aim must also 

be to put an end to the obvious negligent of women in choosing staff.  

  May 3rd was the day of celebrating the freedom of Press around the world. 

Arne Ruth, experienced editor- in-chief on Dagens Nyheter, the largest 

morning-paper in Sweden, wrote that day:  

 

”Salary and prestige will never be sufficient as 

motive to take real risks. Without strong senses of 

honor, the journalist project is doomed. And to 

survive, the honor has to be deeply rooted 

collectively, as professional ethics.” (”Lön och 

prestige kommer aldrig att räcka som drivkraft för att ta 

verkliga risker. Utan starka hederskänslor är 

journalistprojktet dödsdömt. Och för att överleva måste 

hedern förankras kollektivt, som yrkesetik.”) 

 

 



 29 

Why run a radio-station people can’t hear regularly? 
 

From the start, the major problem for DVB has been the transmission.  

   It is nothing but a scandal that the problem with a week signal has not been 

solved in all these years that DVB has been operating. The problem has 

been known from the beginning and pointed out without a solution to be 

found. Listeners have written letters and staff-members have sent reports, 

still, the problem has not been solved. It was the NCB responsibility until the 

reorganization 1996. How can anyone run a radio-station and not solve the 

fundamental issue of finding a transmitter that works? How can so much 

money and people be used without making sure that the listeners can hear 

the programs? Not solving the problem, is turning the back on the Burmese 

people who clearly need information about their own country.  

   It seems unnecessary to make plans for the staff regarding organization 

and education or technical capacity in Oslo and the border, if the 

fundamental issue of the signal is not solved. Today, two signals are used for 

the broadcasts. Part from the Norwegian transmitter in Kvitsöy, programs are 

transmitted through a German transmitter, Deutsche Telekom. Tests are also 

currently conducted through World Radio Network operating from London. 

The issue of transmitting the programs has been/is sensitive due to political 

reasons. Active support has been needed from NBC to pave the diplomatic 

road, more could have been done in this matter. Germany  needed to be 

informed officially that DVB does not propagate violence in it’s broadcasts 

before they allowed Deutsche Telekom to transmit the programs. The 

development seem to go in a more competitive direction though, making it 

easier to find strong transmitters willing to sell space  without asking 

questions.  

   DVB-staff need to focus on producing programs according to the objectives. 

Without doubt, they need professional assistance in solving the transmission 

problem. They also need to work with someone conducting transmission 

reports on a regular basis to make sure the signal reaches the audience. The 

transmission reports by DVB-staff are insufficient. The Norwegians and 

Germans simply sell the transmission-space without conducting transmission-

surveys. World Radio Network conduct their own transmission reports and 

actively work on finding stronger transmissions.  

 

Oslo is OK 
Of political reasons, DVB need the protection of a government in a country 

expressing support. If  DVB succeeds in becoming more professional, the 

impact of the station will surely increase and the need of protection needed to 

an even greater extend. It would be impossible for DVB to broadcast from any 

of the neighboring countries. Today, DVB is allowed to operate in India and 

Thailand. That should not be taken for granted. DVB need to operate from a 

secure place not only to protect the station, but also civilians in the 

surrounding. The problem with the bad transmission is not due to the fact that 

DVB is geographically located far away from Burma.  

   At first, it might seem odd to have a radio-station broadcasting to Burma 

from Norway. Of course, it would be preferable to run a radio-station in 



 30 

Burma or as close to Burma as possible to possibly be closer to the listeners 

and their problems. Therefor, it is very important to strengthen the DVB-

locations on the borders and build sources in Burma. A close cooperation 

between those working ”in the field” and on the station in Oslo is invaluable. 

That counts for any radio-station operating anywhere. With that in mind, there 

are adding reasons making Oslo and Norway a functional location for DVB. In 

cooperation with the donors, Norway also have the potential to offer DVB 

education, support and professional identification in different locations.  

 

 

Broadcasting for whom? 
Men, especially those organized in the democratic movement, listen to DVB.     

That you can take for granted.  

   Of obvious reasons, it is impossible to conduct a listeners survey in Burma.  

   Nobody knows for sure who is listening where and when.  

   We must not try to guess how many listeners DVB has in Burma based on 

behavior in the west, with a variety of media, where television reaches even 

more people today than radio. In Burma, there is no competition. There is 

nothing to do at night. State radio and television is so obviously full of 

propaganda, people must be trying very hard to find information somewhere 

else.  

   It is possibly so, regarding the time DVB broadcasts, at night after dinner, 

that it is the head of the household who decides what the family does then. If 

the wife is finished with cleaning up and putting children to bed, she might 

join her husband in front of the radio.  

   The possibility to receive the programs vary. But regardless of profession or 

background, when asking people living in Thailand who are involved with 

Burma of some reason, many voice the same perception; DVB is the people’s 

radio. That itself, is outstanding. Anyone else in the world running a  radio-

station would be jealous of such an identity.  

   It is very much a perception. People involved in the democratic movement 

would voice opinions about the importance of DVB and asked if they listened 

to the broadcasts, the answer would not necessarily be yes due to the 

difficulties receiving the programs depending on where they lived. Others 

would try very hard to hear something through the short-wave-noise.  

   Some believe DVB-listeners are the members of different organizations and 

political parties involved in the democratic movement, making sure the 

information they’ve send to DVB is aired. Some suspect that DVB broadcast 

to a small group of listeners who already have other means of informing each 

other and find the broadcasts unnecessary. It is quite unnecessary to support 

a radio-station only reaching those already involved in the democratic 

movement, some argue. Some seem to think that DVB only reaches a few 

people overall.    

   That is probably true to an extend. It is probably true that DVB-listeners are 

found among the different active NCGUB and NCUB representatives.  

   But they are far from alone.   

  In Burma, listeners are gathered around radios at night, to listen to DVB, 

often at the broadcast following BBC, in different places, sometimes whole 



 31 

villages. It’s probably the thing to do in some villages, not only because there 

is a lack of information, there is not much else to at night after dinner.   

   It is very likely that DVB has greater impact in some areas compared to 

others. The impression is that quite many people listen to DVB in Burma and 

that the station is of great importance, when it can be heard. It is of course 

very disappointing when the signal doesn’t come through. 

   It is inevitable mainly men over the age of 35 listening to DVB. In the 

programming, it does not seem to be programs directed specifically to women 

on an ordinary basis. There are no programs for children or for the younger 

audience.   

   It is questionable if the younger generation listen to DVB. This ought to be 

a problem for DVB. Teenagers in Burma were only children 1988 and 1990. 

This has to be taken into consideration when planning programming for DVB.  

If the younger population is not part of the democratic movement, who is then 

to carry the ideas forward? Programs have to be produced on the younger 

people’s conditions enticing them to listen without forcing them to listen to 

programs they 

should hear but 

don’t like. Yes,  

if they want 

entertainment, 

they should be 

entertained. 

Political satire is 

one way, music 

another, educa-

tional programs a 

third. The air 

could be open to 

people who are 

not involved in 

organizations or 

political parties, like famous musicians and writers, to a larger extend. The 

DVB is already doing this and the programs seem to be very popular. 

The one and very clear criticism of DVB is the bad signal. Over and over 

again, people point out the fact that it is difficult and many times completely 

impossible to hear DVB regardless if you try to listen in Burma or on the Thai 

border. To hear DVB in Bangkok is virtually impossible up to date.   

   The content of the programs have changed. DVB is focusing to a much 

larger extend on what they regard as news than originally drafted in the 

objectives. It is not sure that the audience benefit from this, as there are 

other, more qualified and experienced stations with better sources 

broadcasting news. In the original draft for DVB, the empathy was on current 

affairs programs, explaining the news and work done by the international 

community regarding human rights, and educational programs. As example: 

The history of Burma is rewritten by the military junta, where Aung San is 

given a less important roll. Is it not important that DVB educate the audience 

about the history, for instance? No, DVB cannot do everything. DVB need to 

choice what to emphasize. DVB need to choose an identity. DVB need to 



 32 

choose an identity to fill in gaps of other stations broadcasting to Burma 

instead of competing with them in order to give the listeners in Burma as 

much information as possible. 

   It seems like the station in Oslo works somewhat isolated. Their sources in 

Burma are very limited. It does not seem like DVB necessarily is operating on 

the forefront collecting news, it seems like they broadcast what is channeled 

through to them, which could be statements from political parties and 

organizations. Obviously, DVB have very good connections  with NCGUB 

and ABSDF. Of course, they receive news about jailed politicians and burned 

refugee camps as well as other stations and have their own staff on different 

locations, but it happens that representatives choose other stations to deliver 

news as they are regarded as more professional. 

   One problem surrounding DVB, which is a common problem in this line of 

work involving opposition struggles, is that people involved in the struggle 

give themselves the right to act as if they know what happens in Burma 

despite the fact that it has been many years since they were actually there.  

   Burma changes but their picture of Burma doesn’t. Which picture is being 

broadcasted on DVB? This must be a constant issue of discussions. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RReellaattiioonn  wwiitthh  

ppaarrttnneerrss  
  

 

Other stations  

 

BBC, Radio Free Asia, DVB and Voice of America are the main stations 

broadcasting to Burma in Burmese and other ethnic languages to Burma. 

Local radio-stations in Thailand reach Burma as well and are becoming very 

popular. 

   Radio-stations are constantly accused of being partial and controlled by 

politics or money. Journalists are accused of working simply for money, 



 33 

others for being propaganda machines. DVB is also by some accused of 

being a propaganda station. Media concentration represents mainly an 

European-North American perspective. Here, DVB plays an important part of 

giving issues the local perspective.  

 

BBC is the most experienced and reliable station broadcasting news to 

Burma. It is most likely that their broadcasts are reaching the largest 

audience, especially their Wednesday summary broadcast in Burmese. The 

signal is strong.  

 

RFA, Radio Free Asia, is the newest station, operating and 

broadcasting from Washington for a year, sponsored by the US 

Congress. The policy of the station is to work for the freedom of speech. 

During the year RFA has been broadcasting, the station has doubtless found 

a large audience in Burma and independent. RFA is not supported by any 

particular Burmese group or movement. RFA have experienced 

correspondents stationed in the neighboring countries. From start, they have 

had no problem with the transmission from Washington and are planning to 

buy their own transmitter. (The Chinese programs are important targets for 

RFA) 

 

Voice of America is obviously loosing ground since RFA started to 

broadcast. VoA represents a strong North American perspective on 

most issues. Their signal is probably the strongest, of political reasons VoA 

have no problem using a transmission in Thailand.  

 

Last year, local Thai government controlled radio started broadcasting 

in Chiang Mai. The signal reached Shan state and since the Shan 

language is similar to Thai, the broadcast found an audience in Burma. When 

the Thai authorities discovered that, they stopped the newscasts. Now, the 

station broadcast educational programs and act as public service radio, 

letting the audience send messages, acting as community radio. The station 

has become very popular and the Thai authorities are planning to start 

broadcasts reaching the Karen State as well. All the programs are censored. 

 

DVB is probably the only station focusing on Burma alone, with a 

Burmese perspective. The other stations focus on international events 

as well. The signal is weak. Hardly anyone is aware of the fact that any other 

country part from Norway sponsors DVB. Basically no one knows Sweden 

supports DVB, not even in Sweden. An increased awareness would probably 

mean increased responsibility but more important, it would mean a lot to the 

people in Burma knowing that more countries than Norway are supporting 

their struggle for democracy. It would doubtless boost the morale by daily 

informing the DVB-audience that the station is sponsored by a variety of 

countries. Yes, some would accuse the station of being in the hands of 

foreign powers, even among members of the democratic movement, people 

are scornful against BBC, claiming it’s not a professional station. It is very 

important to have a set of rules protecting the free word, clearly showing the 

independence of the station to maintain it’s integrity and credibility. 



 34 

 

 

 

Tired Donors 
 

It seems like those involved with DVB are tired, even exhausted. There is 

definitely a donor-fatigue. The station has from the start struggled to find a 

functional operative organizations and identity and there has been numerous 

of conflicts which almost brought DVB down. The donors doubt the purpose 

of the station and feel that they are not sufficiently informed. On the other 

hand, it does not seem to worry NBC, believing ”they (the donors) need 

projects”.  

   DVB operates without regular involvement of the donors, part from the 

donors having a representative on the management committee. Donors have 

over and over again underscored the need to solve the issue of bad 

transmission without the problem being solved. Donors have pointed at the 

obvious need to attract female staff without the issue being seriously 

handled. Donors are not aware of the fact that the station has changed the 

focus on broadcasting what they, the station, regard as news on behalf of 

current affairs and educational programs. The donors don’t really know what 

DVB broadcasts and how it sounds. The lack of professionalism is another 

issue the donors have focused on. 

   Some donors have expressed uncertainty regarding the willingness to fund 

DVB. They will not unconditionally continue to fund DVB.  

The two major issues are 

* Transmission 

* Professionalism. The staff must be educated and the station run 

according to democratic principals. 

   This is a sound situation that can strengthen DVB. If  not, it’s probably the 

end   for DVB.  

 

 

 

DDVVBB  MMaannaaggeemmeenntt  

aanndd  ssuuppeerrvviissiioonn  
 

In 1996, the responsibility for managing DVB was transferred from NBC to a 

Burmese director. A management committee was created to supervise DVB. 

The director is working out of his office in Brussels. Of course, it is preferable 

to have the director closer to the operation, but in this case, the director has 

made a great impact to improve DVB and put the station on a functional track. 

If it is decided that DVB moves to be an independent station based on 

democratic principles, it is necessary to convince the current director to stay 

on his post. He understands the issues and have clearly shown 



 35 

administrational skills part from the fact that he is highly respected. As of 

today, he receives no financial compensation for the job. 

   Today, the management committee which supervises DVB is represented 

by NCGUB, NBC, a donor and staff through the director. The operating staff 

is not represented. It sounds like everybody involved would gain from the 

experience those working in the field can contribute with. As long as the basic 

principles and objectives are changed to protect DVB from being a 

mouthpiece to certain political interests, there is no problem having a 

representative from NCGUB on the committee, if he/she sits there appointed 

by NGUB. NCGUB is the government-in exile, NGUB represents the 

parliament in exile. The parliament body should appoint it’s representative on 

the DVB management committee, not the executive body, and the 

representative appointed by the parliament body should report back to that 

body. The same things goes for the donors, they appoint a representative 

who has the responsibility to report back to the donors. Same goes for the 

staff-representative a s o.     

   The director has taken the initiative to organize DVB professionally, 

appointing managers, establishing a feature department in Oslo, introducing 

a DVB Audio Web site and purchasing new equipment among other things. 

Still, there are no job-descriptions. The efforts towards professionalism are 

conclusive for the future of DVB. 

    

Lack of professionalism 
 

DVB was during the first years managed by NBC under supervision of 

NCGUB according to the basic principles drawn up. NBC have no previous 

experience of managing a radio-station or professional journalism. The DVB-

staff did not receive sufficient professional guidance arriving in Oslo. 

Numerous conflicts threatened to undermine the possibilities for DVB to 

survive. It is obvious that these conflicts where partly a result of the lack of 

professionalism among the management. It seems like the management lack 

respect for journalism and understanding of the difficulties involved in 

operating a radio-station, otherwise basic issues like transmission and 

education would have been solved a long time ago. It must have been a very 

frustrating situation for the staff, causing unnecessary conflicts among them.  

”There has been grinding, relentless hard work. And 

there has been setbacks which, at one time, seemed 

to threaten the whole undertaking” (Annual Report 

1977). 

 

In 1994, it was decided that DVB was to be reorganized and strive towards a 

more professional profile. A station-manager was to be hired in Oslo and 

when this failed, a professional journalist was hired as consultant. Another, 

with experience from BBC, was hired as news-editor.  

    In early 1995, DVB lost it’s studio in Manerplaw as the Karens lost the 

sight to the Burmese Army. Instead,  a studio was build in Mae Sot on the 

Thai border an another one was set up .  



 36 

     At the end of 1995, management was moved from NBC to a director for 

DVB  and a management committee. The organization seem to have been 

straightened up and seem to be heading towards a base to create a 

professional radio-station. The director clearly understands the problems 

involved, not only regarding differences between political groups in Burma, 

but also in the administration and need for educating journalists to work 

towards making DVB a professional radio-station. He also understands the 

importance of making DVB an independent radio-station based on democratic 

principles necessary to protect The Free Word. 

   The Basic principles and Objectives need to be rewritten in order for DVB 

to be an independent radio-station. Media assistance from SIDA ”must not be 

perceived as support for a political party or as distorting competition”(Peter 

Eriches, program director SIDA in Newsletter from the Palme Center April 

1988). The Objectives of DVB, if receiving further assistance from SIDA, must 

clearly be based on principles for an independent radio-station, protecting the 

station from pressure from political groups and governments. DVB today 

lacks an agreement assuring the station of independence protecting the 

staff’s rights, information and integrity. Without that, it is a risk that ”the staff 

by self-appointed censorship avoid to freely look into the actions of all 

the players in the society” (SIDA Freedom of Speech). 

    Some people claim that anything that can be perceived as criticism or 

negative about the democratic movement, works as propaganda for the 

military junta. In a democratic movement, everything and everybody can be 

scrutinized by professional and independent journalists. A free press is part 

of democracy.  

 

 

Manage itself 
 

To be an independent station, DVB needs to find ways to manage itself. 

Today, the management committee handles issues a station-manager could 

do instead, like hiring staff. The management committee could be the body 

setting the goals and principles for the station, finding resources and paving 

political and diplomatic roads to secure education of staff and transmission of 

broadcasts. The responsibility of a station-manager is then to execute these 

goals and principles together with the staff  in ways set out by the 

management committee.  

   NBC continues to be legally responsible for DVB, as long as DVB is 

broadcasting from Norway. Legal responsibility is not to be confused with 

editorial responsibilities. ( It is very common that there is a conflict whenever 

those of legal responsibility interfere with the editorial responsibilities, 

regardless of any cultural and ethnical background. It seems like that has 

been the case regarding DVB as well.) 

 

Risks 
 

The main risk to DVB is itself.  



 37 

   The base of DVB is still, after six years of broadcasting, weak. The entire 

operation needs the powers of professionalism to participate and survive in 

the endless struggle for democracy. Without the high ambition among those 

who have worked with and supported DVB, the station would probably have 

ceased to operate by now. 

To have the energy to 

continue, it is vital that the 

staff achieve proper tools 

to do a professional job by 

receiving education before 

they start working for DVB 

and decent conditions 

doing so.  

   Part of the staff have 

participated in short 

courses. That is far from 

enough.  They need education. Without the necessary education, the staff 

does not receive enough information about how to protect themselves and 

their sources, which in a situation like DVB, could be of danger. Every 

journalist encounter threats and need to learn how to handle that. If DVB 

becomes more professional, the impact of the station will increase and so the 

danger to the individual staff-members. 

   There is no outside threat to 

DVB. Staff-members have freely 

operated in different areas, both 

along the border and in Oslo. 

DVB has not encountered big 

problems when establishing 

stations in Thailand and India. It 

seems like DVB is not a big 

political problem for the 

neighboring countries, as long as 

they not openly transmits the 

programs to Burma. That 

situation could of course change 

and it is up to the managing committee to keep an eye on the situation and   

also make contacts to facilitate the possibilities for DVB to operate in the 

areas. It seems like efforts in this direction could be improved.  

   If DVB succeeds on the road it is on, to become an independent radio-

station with a professional staff, it is likely that the power of the free word 

occasionally will upset powers, elected or not. The staff need to learn how to 

relate to that pressure and be surrounded by protection through clear goals 

and agreements for the station and a management committee taking it’s 

responsibilities by understanding and respecting the work of professional 

journalists on an independent radio-station. 

 

 

 



 38 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
From the junta-

controlled newspaper 

“The New Light of 

Myanmar” 

 

 

CCOONNCCLLUUSSIIOONN  
  

The people in Burma definitely need DVB.  

   The sources for information are not only limited, but also censored. In 

Burma, people jeopardize their own safety by simply talking to a journalist or 

being suspected of giving some kind of information that is not in line with the 



 39 

military junta. The jail sentences are long and the punishment often cruel, 

torture occurs and hard labor camps are common.  

   Visitors to Burma may not encounter any means of repression. It is quite 

possible to travel around the country believing everybody and everything is at 

peace. The military junta has developed means of  ”cleaning up” after 

outbreaks by using forced labor. They also ”clean” areas and force people to 

leave their homes in the hunt for opposition, burning down villages. These 

areas, and other sensitive part of the country where there is fighting, are 

closed. Only by trying to listen to refugees, it is possible to find out what has 

happened to the people.      

   The military junta has ruled the country much like Suharto in Indonesia: use 

people and country for their own benefit by means of repression. Some tend 

to believe that the changes in Indonesia will have an impact on Burma as 

well, others 

point at a new 

generation of 

generals 

being ready to 

continue the 

trail of military 

rule after that 

Number One, 

who is now 84 

years old, 

passes away.  

   The military 

junta has 

driven Burma 

into bank-

ruptcy. This does not seem to worry people as much as the fact that the 

educational system is breaking down and the universities in Rangoon and 

Mandalay are closed after student-demonstrations in 1995. People are 

worried about the young generation and what will happen to them without the 

possibility of education.  

   Education is important to the people of Burma. Regarding the fact that 

Burma is a very poor country mainly populated by farmers, it has (had) a 

surprisingly high standard of education. DVB is and can be an even better 

contributing factor in the efforts of educating people.   

   More important, DVB can continue to contribute to the tiny stream of  

information people receive from sources outside of Burma. They completely 

depend on these sources. It is not evident that DVB should mainly be a news-

station, there are others who know news-journalism better, like BBC and 

RFA, with more experience and better sources. DVB need to fill the space 

where people need it the most, which is most likely to hear information, 

education and explanation of news and current affairs based on a Burmese 

perspective. 

   DVB need to continue in the direction of becoming a professional radio-

station, which means that the staff should be offered proper education, not 

only courses.  



 40 

   DVB need to become a stronger part of the democratic movement in Burma 

by being and independent radio-station, without any interference of any 

opinion group. Only then can DVB in a democratic manner have the 

possibility and right to protect the free word and it’s sources. 

   Based on the fact that Burma has been ruled by militaries pointing their 

guns at those who try to speak their minds, there is no tradition of working as 

professional journalists. DVB could play an important part of contributing with 

educated journalists who, hopefully, will also work in a democratic Burma. In 

a democracy as well, it is a constant struggle to defend the free word. 

   SIDA has supported DVB from the start on a more or less regular basis. 

The contribution has played an important roll for the possibility of running the 

station. In the goals for media-assistance, SIDA points at radio as being the 

most important mean reaching far the largest part of population at a relatively 

low cost. SIDA has entered the project and should only pull out if DVB 

violated the agreement. On very fundamental parts, SIDA´s goal for 

supporting a radio-station and DVB´s organization contradict each other. 

DVB is not an independent radio-station as long as a government-in-exile is 

part of  the operation of DVB with rights to choice staff. This does not mean 

that DVB has violated SIDA´s goals and agreements as the organization and 

objectives of DVB  have been very clear from start and probably reflect an 

ambition to get DVB started in a difficult situation in a combination of the lack 

of professionalism regarding how to run a radio-station in principal and 

practice. DVB have supplied donors with quarterly reports where the 

organization and objectives are very clear. SIDA has in the meantime worked 

out its goals with media-assistance. The differences are possible to 

overcome.  Members of the democratic movement in Burma welcomes 

assistance in the direction of practicing democracy.   

   The fundamental issue is the signal, which has been weak from start. It can 

be solved and should be before any other issues are even discussed. It’s 

ridiculous running a radio-station people can’t hear on a regular basis! Trust 

and credibility are two of the most important foundations of a radio-station. 

   Surely, the question of signal will and can be solved by this summer. 

Taking into consideration that the organization of DVB is changed and the 

objectives revised in a direction where DVB without question is an 

independent radio-station, there should be no objectives for SIDA regarding 

further support. The support involves commitment. SIDA need to consider 

that commitment as it might take years before there is a change to democracy 

in Burma and even longer before an independent, public radio-station 

broadcasts in Burma. 

 

 

 

SSUUGGGGEESSTTIIOONNSS  
 

 

Clearly, the people in Burma are desperate for information. The ruling junta 

controls the media in the country and choose mainly to focus on the generals. 



 41 

The media situation is ridiculous, without any respect for the audience. To be 

able to find out what happens in Burma, the people rely on sources outside 

the country. Part from DVB, there are other stations: BBC, RFA (Radio Free 

Asia) and VoA (Voice of America). DVB is the only station focusing on Burma 

only with a Burmese perspective. DVB is perceived as the people’s radio. 

   Of political reasons, it is necessary to find a location where DVB is 

protected, to operate freely, therefor Norway is a good location. 

   Sweden can only support an independent radio-station based on 

democratic principles protecting the free word. For Sweden to continue 

supporting DVB, changes need to be made. Before any changes are 

discussed, the fundamental issue of the signal need to be solved. There is no 

purpose of broadcasting radio  if it can not be received satisfactory.  

 

 The London based World Radio Network not only sell transmission space 

but also conduct transmission reports. DVB don’t have sufficient means of 

their own to do that. They, World Radio Network,  might be slightly more 

expensive, but it seems like wasting money if the signal does not reach 

it’s listeners in Burma. Furthermore, the DVB staff need to concentrate on 

producing programs instead of worrying about the transmission.    

 

 Programs should be broadcasted on the same times and if possible, same 

frequency. Changes should not be made without plenty of time to inform 

the audience unless in a situation of emergency. It seems like the best air-

time would be following BBC at night, if possible, on the same frequency. 

Evening broadcasts are preferred as people have returned to their houses 

by then. Many people leave their homes early in the mornings. Maybe the 

early morning-hours are to prefer for programs directed to women? 

Children? 

 

 The identity of DVB needs to be clarified. Compared to the original 

objectives, the empathy today is on news instead of current affairs and 

educational programs.  

 

 The goals for DVB need to be drafted so that they are easily understood. 

In the draft, the ethnical programs need to be protected.  

 

 The gender issue needs to be taken seriously, both in regard to finding 

staff for the station and in the programming. Women are being 

discriminated, both as journalists and as listeners. 

 

 The younger generation doesn´t listen to DVB to the same extend as the 

older. This should be a problem for DVB as the younger generation are 

the ones who will carry on the democratic struggle.  

 

 The staff recruited to DVB is too young and too inexperienced. In order to 

be able to recruit more educated people with more experience, they need 

to be paid better and also given education before they start working on 

the radio-station. 

 



 42 

 Education is a vital factor. Serious efforts have to take place in order to 

assist the staff to become professional journalists. Short courses are not 

enough, the staff-to-be need education. DVB could play a more active roll 

in educating journalists for the future of Burma. There is no tradition of 

independent journalism after 36 years of military rule. In Burma, journalist 

is not a profession being proud of, as it’s a bureaucrat acting as mouth-

piece to the generals. Free media is needed in a democracy. DVB could 

make it one of it’s goals, educating professional journalists. If they want to 

stay and work for DVB or some other station is equal. People should not 

be forced to stay and work with DVB after the education, they should be 

free to choose their own employer, that should be understood from the 

beginning, the goal being to educate professional journalists.  

If it is one of the DVB goals, they will all participate in the fight for the free 

word regardless of where they work. This is important to the future.  

 

 DVB need to be an independent radio-station run by professional 

journalists. Only then can DVB be a strong factor in a democratic 

movement. Media assistance must not be perceived as support to a 

political party. The organization and management committee of DVB need 

to change in order to make DVB an independent radio-station. No political 

parties can participate in the decisions regarding DVB. A political 

representative appointed by a parliamentary body can participate in the 

management committee for DVB. The statue of the management 

committee needs to be overlooked, so that the management committee 

consists of a representative from a parliamentary body, the donors, the 

responsible publisher and the staff by director and journalist. Each 

member of the management committee should be responsible for 

informing their group. The management committee should set up goals, 

rules, budgets and directions for DVB regarding operating the station, 

programming and hiring of staff. A station-manager should be responsible 

for executing the decisions together with the staff. (Powers in a 

democracy are divided between the decision-making body and the 

executive body). 

 

 The staff need to be independent. If they are recruited from an 

organization or party,  they can not professionally cover that same 

organization or party as journalist on DVB. It is important that everybody 

working for DVB is representing DVB and nothing else. What they do on 

their spare time is their private business.  

 

 In order for the staff in Oslo to encounter professional colleagues and 

break the isolation, it would be healthy to find another location for the 

station, preferably at the Norwegian Radio, NRK. Efforts should be made 

in that direction. Practically, it would probably be cheaper to rent studio for 

the broadcasts instead of investing more money on a studio instead of the 

much needed recording and transmitting equipment for the staff on the 

borders. 

 



 43 

 In the budget, NBC is being sponsored with Swedish money for 

administrating DVB. It seems likely that NBC can receive assistance from 

the Norwegian government instead of the Swedish. That money should go 

to DVB, so that they can employ their own administrator, a function every 

radio-station needs. 

 

 

 

 

 

”The proposition that the Burmese are not fit to 

enjoy as many rights and privileges as the citizens 

of democratic countries is insulting. It also makes 

questionable the logic of a Burmese government 

considering itself fit to enjoy more rights and 

privileges than the governments of those same 

countries. The inconsistency can be explained - but 

not justified - only by assuming so wide a gulf 

between the government and the people that they 

have to be judged by different norms. Such an 

assumption in turn casts doubt on the doctrine of 

government as a comprehensive spirit and medium 

of national values.  

   Weak logic, inconsistencies and alienation from 

the people are common features of authoritarianism. 

The relentless attempts of totalitarian regimes to 

prevent free thought and new ideas and persistent 

assertion of their own rightness bring on them an 



 44 

intellectual stasis which they project on to the 

nation at large. Intimidation and propaganda work in 

a duet of oppression, while the people, lapped in 

fear and distrust, learn to dissemble and to keep 

silent. And all the time the desire grows for a system 

which will lift them from the position of ”rice-eating 

robots” to the status of human beings who can think 

and speak freely and hold their heads high in the 

security of their rights.” Aung San Suu Kyi: In Quest 

of Democracy. 

 

 

 

 

 

 
From the junta-controlled newspaper “The New Light of Myanmar” in preparation of 

celebrating New Year. 

TThhee  eenndd  


